Fod eller ben

Vejledning ved operation på fod eller ben 2019

Dette er en generel vejledning ved små operationer, hvor der ikke findes en specifik vejledning – Der vil blive givet yderligere vejledning på klinikken om netop Deres operation.

Forberedelse:
Vask fod og ben godt på operationsdagen. Rens negle.

Tag 2 Panodil ca. 1 time før operationen. (Der kan i stedet tages Pinex, Pamol, Kodimagnyl, Ipren eller lignende). De behøver ikke at være fastende.

Operation:
Det foregår i lokalbedøvelse og varer 10-30 minutter, men De skal regne med at være på klinikken i ca. 1 time i alt. Lokalbedøvelsen holder i 2-5 timer.

Der er det vigtigt at undgå blødning og unødig hævelse ved at holde fod og ben så højt som muligt de første ca. 2-4 døgn. Derved mindskes også smerter.

Det er imidlertid også vigtigt at bevæge sig regelmæssigt (inklusive det opererede ben) for at holde kredsløbet i gang.

De første 2 timer (eller så længe lokalbedøvelsen varer) er det godt at trykke fast mod forbindingen og såret en gang imellem. Derved presses evt. blod ud i forbindingen i stedet for at blive til en blodansamling i såret.

De må ikke selv køre bil hjem.

Forbinding:
Den må efter 2- 4 dage gerne fjernes og erstattes med et plaster. Såret må fra dette tidspunkt gerne vaskes. Ved nogle operationer kan der være behov for at anvende krykkestokke eller operationssko efter operationen – disse hjælpemidler kan De låne på klinikken

Smertebehandling:
Oftest er almindelig håndkøbsmedicin som anført under “Forberedelse” fuldt tilstrækkeligt. Den bedste effekt opnås, hvis behandlingen starter inden operationen og fortsætter 3-4 gange i døgnet herefter. Der opnås ikke bedre effekt ved at overskride den anbefalede dosis.

Stingene fjernes efter 10-12 dage på klinikken eller hos Deres egen læge efter aftale.

Heling af operationssåret og det endelige operationsresultat – Det er kun selve huden, der er helet efter 10-12 dage! Der vil ofte være ømhed og lidt hævelse i meget længere tid. Hvis man har fysisk arbejde, kan det derfor være nødvendigt med en noget længere sygemelding. De vil få vejledning om dette.

Undgå solskoldning af såret – specielt indtil den normale rød-violette farve af arret har fortaget sig. Det kan tage 6-12 måneder. På dette tidspunkt er det endelige operationsresultat opnået.

Ulemper og komplikationer: Operation indebærer risiko for infektion og beskadigelse af nerver og andre strukturer, hvilket kan medføre en permanent forringelse af fodens / benets funktion. Selvom alvorlige komplikationer er meget sjældne, skal man altid overveje, om lidelsen er så alvorlig, at man er villig til at tage denne risiko. Risikoen for infektion og sårhelingsproblemer er fordoblet, hvis man er ryger, og kan være forøget ved medicinsk behandling som svækker immunforsvaret. Kontakt os, hvis de er i tvivl – eller aflys operationen i god tid.