Karpaltunnelsyndrom

Vejledning ved operation for karpaltunnelsyndrom – 2019

2. Vask hånden/armen godt på operationsdagen. Rens negle.
  3. Tag 2 Panodil (eller Pinex, Pamol el. Kodimagnyl) ca. 1 time før operationen.

Foregår i lokalbedøvelse og varer ca. ½ time, men De skal regne med at være på klinikken i 1 time i alt. Lokalbedøvelsen holder i 2-5 timer.

2. For at undgå blødning og unødig hævelse ved at holde hånd og arm så højt som muligt de første ca. 2 døgn. Derved mindskes også smerter. De får om nødvendigt en armslynge.
  3. De første 2 timer (eller så længe lokalbedøvelsen varer) er det godt at trykke fast mod forbindingen og såret en gang imellem. Derved presses evt. blod ud i forbindingen i stedet for at blive til en blodansamling i såret. Forbindingen kan evt. bløde igennem det første døgn.
  4. De må som regel ikke selv køre bil hjem (afhænger af operationstype).

Efter 10-12 dage: Stingene fjernes her på klinikken eller hos Deres egen læge.

Smertebehandling: Oftest er almindelig håndkøbsmedicin fuldt tilstrækkeligt. Den bedste effekt opnås, hvis behandlingen starter inden operationen og fortsætter 3-4 gange i døgnet herefter. Der opnås ikke bedre effekt ved at overskride den anbefalede dosis – kun flere bivirkninger.

Sygemelding:  Hånden må ikke bruges til beskidt arbejde så længe der er sting i. Til gengæld må den bruges til smertegrænsen straks efter operationen. Det vil sige at der ikke er nogen fast defineret periode for sygemelding. Enkelte er klare til at arbejde straks efter indgrebet, andre har brug for op til 4 uger. Det mærker man selv.

Heling af operationssåret: Det er kun selve huden, der er helet efter 10-12 dage! Der vil ofte være ømhed og hævelse i meget længere tid. Hvis man har fysisk arbejde, kan det derfor være nødvendigt med en noget længere sygemelding. De vil få vejledning om dette.

Komplikationer og ulemper: Ikke alle opnår fuldstændig normal funktion af midternerven efter operationen, idet nerven kan have taget skade af langvarigt tryk. Der er langvarig ømhed i operationsområdet og de fleste vil føle at håndens kræfter er nedsatte – ofte i måneder. Infektion er en mulig komplikation og i sjældne tilfælde kan der opstå beskadigelse af en nevegren til tommelfingerbaldens muskulatur. I meget sjældne tilfælde kan der opstå en alvorlig og smertefuld funktionsforstyrrelse af hånd og arm kaldet refleksdystrofi.