Kuskefingre

Vejledning ved operation for “Dupuytrens kontraktur” / “kuskefingre

Forberedelse: Vask hænderne godt på operationsdagen. Tag 2 Panodil ca. 1 time før operationen. (Der kan i stedet tages Pinex, Pamol, Kodimagnyl, Ipren eller lignende). De behøver ikke at være fastende.

Operationen foregår i lokalbedøvelse og med en blodtryksmanchet omkring håndled eller arm og varer ca. ½-1 time, men De skal regne med at være på klinikken i ca. 2 timer i alt. Lokalbedøvelsen holder i 4-5 timer eller mere. Hvis der er meget stærk krumning af ring- eller lillefinger, kan det være nødvendigt med en skinne.

Efter operationen er det vigtigt at undgå blødning og unødig hævelse ved at holde hånd og arm så højt som muligt de første ca. 2 døgn. Derved mindskes også smerter. De får om nødvendigt en armslynge.

De første 2 timer (eller så længe lokalbedøvelsen varer) er det godt at trykke fast mod forbindingen og såret en gang imellem. Derved presses evt. blod ud i forbindingen i stedet for at blive til en blodansamling i såret. Forbindingen kan evt. bløde igennem det første døgn. De må ikke selv køre bil hjem.

Der vil blive givet yderligere vejledning om netop Deres operation på klinikken.

Forbinding skiftes på klinikken efter 1-3 dage. Hvis der i forbindelse med operationen er blevet anlagt en skinne, kan denne oftest fjernes på dette tidspunkt.

Smertebehandling: Smerter er sjældent et stort problem efter denne operation. Håndkøbsmedicin er fuldt tilstrækkeligt. Den bedste effekt opnås, hvis behandlingen starter inden operationen og fortsætter 3-4 gange i døgnet herefter. Der opnås ikke bedre effekt ved at overskride den anbefalede dosis – kun flere bivirkninger.

Stingene fjernes efter 10-12 dage på klinikken eller hos Deres egen læge efter aftale. Det anbefales at man bruger englehud, til at aflaste arret i 3 mdr. efter operationen.

Operationssåret og efterbehandling: Det er kun selve huden, der er helet efter 10-12 dage! Der vil ofte være ømhed og hævelse i meget længere tid. Hvis man har fysisk arbejde, kan det derfor være nødvendigt med en noget længere sygemelding. De vil få vejledning om dette.

Det er vigtigt at opretholde den udretning, der er opnået ved operationen – det vil sige foretage fuld udretning af fingerled flere gange dagligt efter operationen. Bøjeevnen skal ligeledes trænes.

Forløb og komplikationer: Hos nogle patienter udvikler tilstanden sig kun langsomt og giver kun få gener, men andre oplever hurtig udvikling af krumning af en eller flere fingre, så der kan blive behov for operation. Operationen indebærer risiko for infektion og beskadigelse af fingernerver, hvilket er særligt generende på hånden/fingrene. Risikoen er størst, hvis der tidligere er opereret på samme finger. Det er ikke altid muligt at rette fingrene ud og man skal som hovedregel regne med at krumningen kommer tilbage på et tidspunkt. Efter gentagne operationer kan ny operation blive umulig.