Kuskefingre

Vejledning til patienter der skal opereres for “Dupuytrens kontraktur” / “kuskefingre

Forberedelse: Vask hænderne godt på operationsdagen og rens negle. De behøver ikke at være fastende.

Operationen foregår i lokalbedøvelse og med en blodtryksmanchet omkring håndled eller arm og varer ca. ½-1 time, men De skal regne med at være på klinikken i ca. 2 timer i alt. Lokalbedøvelsen holder i 4-5 timer eller mere.

Efter operationen er det vigtigt at undgå blødning og unødig hævelse ved at holde hånd og arm så højt som muligt de første ca. 2 døgn. Derved mindskes også smerter. De får om nødvendigt en armslynge.

De første 2 timer (eller så længe lokalbedøvelsen varer) er det godt at trykke fast mod forbindingen og såret en gang imellem. Derved presses evt. blod ud i forbindingen i stedet for at blive til en blodansamling i såret. Forbindingen kan evt. bløde igennem det første døgn. De må ikke selv køre bil hjem.

Der vil blive givet yderligere vejledning om netop Deres operation på klinikken.

Forbinding skiftes på klinikken efter 2-4 dage. Her kontrolleres såret, følesansen på fingrene etc.

Smertebehandling: Smerter er sjældent et stort problem efter denne operation. Håndkøbsmedicin er fuldt tilstrækkeligt. Der opnås ikke bedre effekt ved at overskride den anbefalede dosis – kun flere bivirkninger.

Stingene fjernes efter 10-12 dage på klinikken eller hos Deres egen læge efter aftale.

Operationssåret og efterbehandling: Det er kun selve huden, der er helet efter 10-12 dage! Der vil ofte være ømhed og hævelse i meget længere tid. Hvis man har fysisk arbejde, kan det derfor være nødvendigt med en noget længere sygemelding. De vil få vejledning om dette.

Det er vigtigt at opretholde den udretning, der er opnået ved operationen – det vil sige foretage fuld udretning af fingerled flere gange dagligt efter operationen. Bøjeevnen skal ligeledes trænes.