Medicinske udtryk

For at det skal være nemmere for vores patienter at forstå de behandlinger de skal gennemgå, har vi lavet forklaringer til de mest gængse medicinske udtryk.

Antibiotika
Medicin, der bekæmper betændelse forårsaget af bakterier. Penicillin er blot en enkelt type af de mange forskellige typer antibiotika. Antibiotika kan også gives som profylakse mod infektion ved operationer på knogler og led. I så fald gives kun en enkelt dosis før operationen.

Artrodese
Stivgøring af et led. Kan udføres hvis leddet er ødelagt eller hvis en fejlstilling eller et ledskred ikke kan kontrolleres eller oprettes på anden vis.

Artrose
Slidgigt – det vil sige skade og nedbrydning af brusklaget i et led, hvorved leddet og knoglen kan deformeres. Slidgigt kan skyldes skader på leddet ved traume, gigtsygdomme og slid, men der er formentlig også en vis arvelighed. Alle får slidgigt med alderen, men sværhedsgraden varierer.

Bivirkning
Uønsket virkning af medicin, operation eller anden behandling. Alle behandlinger og medicinske præparater (inklusive naturmedicin) kan have bivirkninger – de kan være uvæsentlige – eller de kan være så alvorlige at behandlingen må opgives. Bivirkninger kan være forskellige fra person til person.

Blodtomhed
Anvendes ved operationer på hænder og fødder. En blodtryksmanchet pustes op til et tryk, der overstiger blodtrykket. Man kan derved helt undgå blødning under operationen, hvilket i betydelig grad reducerer risikoen for skader på kar og nerver og andre vigtige strukturer, da overblikket bedres.

Blokade
Indsprøjtning af medicin (for eksempel binyrebarkhormon) i kombination med lokalbedøvelse i led, seneskede, slimsæk eller andet væv for at behandle en irritationsbetændelse (inflammation).

Carpaltunnelsyndrom
Afklemning af midter-nerven (N. Medianus) ved håndleddet, hvor den løber i en tunnel sammen med fingrenes bøjesener. Afklemningen giver snurrende, sovende fornemmelser i fingrene – særligt om natten eller i forbindelse med arbejde, cykling, bilkørsel etc.

Chevron osteotomi
En af operationstyperne, der anvendes til behandling af hallux valgus. Knysten fjernes. Mellemfodsknoglen gennemsaves V-formet og ledhovedet flyttes, således at foden bliver smallere.

Dekompression
Operation, hvor man fjerner trykkel på en nerve (som f.eks. ved carpaltunnelsyndrom eller tarsaltunnelsyndrom) eller sene (som f.eks. ved springfinger eller Quervain).

Dupuytrens kontraktur
Kaldes også for kudskehånd eller krogede fingre og skyldes en sammentrækning af hulhåndens seneplade, således at en eller flere fingre ikke længere kan strækkes helt ud. Lidelsen kan opereres eller behandles på anden vis, men da der er risiko for tilbagefald, bør man kun operere, hvis der er væsentlige gener idet man ellers risikerer at skulle gennemgå for mange operationer, hvorved risikoen for komplikationer øges.

Fasciitis plantaris
En lidelse der giver smerter i hælregionen, hvor hulfodssenen hæfter på hælbenet. Smerterne kommer især ved igangsætning – f.eks om morgenen, når man står ud af sengen – eller når man skal rejse sig efter at have siddet lidt. Kan skyldes fodfejlstilling, overbelastning eller overvægt. Blev tidligere kaldt for hælspore.

Forfodsnedsynkning
Forfodsplatfod (nedsynkning af forfodens tværbue) i kombination med, at forfodens trædepude skrider ud under tæernes grundstykker (f.eks. ved hammertådannelse eller anvendelse af højhælede sko) eller udtyndes (som f.eks. ved leddegigt) således at belastningen fra mellemfodsknoglernes ledhoveder ikke ikke længere optages af trædepuden.

Ganglion Seneknude.
Helt godartet knude udgående fra ledslimhinde eller seneskede. Knuden udgøres af en hinde, som indeholder en gelé-agtig væske. Et ganglion ses hyppigt ved håndleddet, på fingre, ved fodleddet eller på fodryggen. Et ganglion kan forsvinde af sig selv i løbet af måneder eller år. I nogle tilfælde kan det blive nødvendigt med operation. Ved visse ganglier er der tilbøjelighed til gendannelse.

Gigtmedicin
Der findes mange typer af gigtmedicin, hvoraf nogle kun anvendes til behandling af de egentlige gigtsygdomme som f.eks. leddegigt. Den ”almindelige” gigtmedicin (NSAID – non steroid anti inflammatroy drugs) anvendes i stort omfang som smertestillende medicin, idet den reducerer inflammation. Er meget effektiv til knogle- og ledsmerter men bør helst anvendes kortvarigt, da der kan være bivirkninger. NSAID hæmmer knogleheling ved længere tids brug.

Gips
Navnet stammer fra det græske ord Gypsos, som betyder kridt. Kan inden hærdning formes til skinner eller bandager, der anvendes til at holde knogler eller led i fuldstændig ro i forbindelse med opheling af knogler eller sener efter skader eller operation. Gips er efterhånden afløst af plastmaterialer.

Hallux valgus
Skæv storetå med knyst ved storetåens grundled. Lidelsen kan ses allerede hos børn, men starter oftest i voksenalderen. Forfoden bliver bred og storetåen trækkes herefter skæv på grund af ubalance i sener og ledbånd omkring storetåens grundled. Tryk fra fodtøjet fremkalder smerter, rødme og hævelse ved storetåens grundled. Der er et stærkt arveligt moment, men spidse sko eller høje hæle forværrer lidelsen markant. Smerterne kan ofte reduceres markant med bredt fodtøj eller modifikation af fodtøjet. Operation kan være nødvendigt.

Hallux rigidus
Betyder ”stiv storetå” og skyldes slidgigt i storetåens grundled. Der kan være smerter ved gang og løb. Udvækster (osteofytter) på storetåens grundled kan vanskeliggøre anvendelse af fodtøj. I nogle tilfælde kan ændret valg af fodtøj og ændrede motionsvaner være tilstrækkelig behandling, mens der i andre situationer bliver behov for operation.

Hammertå
Krumning af en tå, således at mellemleddet støder mod skoens overlæder. Mellemleddet bliver ømt og der kan udvikles sår og callositet. Der er mange typer af hammertæer med hver deres behandlingstyper. Dynamisk hammertå kan behandles med indlæg, seneforlængelse eller –flytning, kontrakt hammertå behandles med udretning af mellemleddet ved operation.

Hælsko
Stiv sandal, der aflaster forfoden, således at denne er ubelastet ved gang. Anvendes efter operation for knyst eller hammertå indtil knoglerne er helet.

Hælspore
Knogleudvækst på hælbenets underside, hvor hulfodssenen hæfter på hælbenet. Betegnelsen hælspore blev tidligere brugt om smerter under hælen, hvor hulfodssenen hæfter, men det er ikke knogleudvæksten, der er årsag til smerterne – den ses hos mange raske uden symptomer. Se fasciitis plantaris.

Indlæg
Et hjælpemiddel, der skal modvirke en foddeformitet eller et fodproblem. Kan ofte anvendes i almindeligt fodtøj. Der findes mange typer til forskellige formål og forskellige lidelser. Der er præfabrikerede håndkøbsindlæg, tilpassede præfabrikerede indlæg samt individuelt tilpassede indlæg. Der kan søges om bevilling af sidstnævnte, hvis man har en foddeformitet, der er så svær, at man ellers ville være henvist til håndsyet fodtøj.

Inflammation
Kroppens lokale reaktion på en vævsbeskadigelse: der kommer rødme og hævelse og varme på grund af udvidelse af kapillærerne og øget blodgennemstrømning. Der strømmer hvide blodlegemer til. Der er ømhed eller smerter på grund af frigørelse af kemiske stoffer. Inflammation kan ligne betændelse, men der er ingen bakterier. Processen er en nødvendig forberedelse til fjernelse af skaldelige stoffer eller beskadiget væv.

Knyst og skæv storetå
Lidelsen kan ses allerede hos børn, men starter oftest i voksenalderen. Forfoden bliver bred og storetåen trækkes herefter skæv på grund af ubalance i sener og ledbånd omkring storetåens grundled. Tryk fra fodtøjet fremkalder smerter, rødme og hævelse ved storetåens grundled. Der er et stærkt arveligt moment, men spidse sko eller høje hæle forværrer lidelsen markant. Smerterne kan ofte reduceres markant med bredt fodtøj eller modifikation af fodtøjet. Operation kan være nødvendigt.

Ledskred
Ses når de to knogler, der danner et led, skrider fra hinanden på grund af overbelastning eller skade eller ved ledbetændelse, hvor ledkapsel eller ledbånd svækkes. Kan ses i alle led – f.eks. tæernes grundled, fingerled etc. Det latinske navn er luksation.

Luxation
Se ledskred.

Nedgroet negl
Unguis incarnatus – Nedgroet negl (ofte storetånegl) opstår, når neglekanterne trykkes ned i vævet langs neglekanten. Der kommer et lille sår ved kanten af neglen med svien og ømhed. Der kan komme infektion med hævelse. Årsagen kan være tryk fra fodtøj eller andre tæer, stærkt krummede negle, traume eller forkert klippede negle.

Ortopædisk fodtøj
Håndsyet fodtøj, der fremstilles med henblik på at korrigere for en foddeformitet eller funktionsnedsættelse. Der findes mange typer og individuelle tilpasningsmuligheder.

Osteofyt
Knoglegevækst der ofte ses på knoglerne nær leddene – f.eks. ved slidgigt eller efter talrige forstuvninger eller overbelastninger. Osteofytterne kan give gener ved anvendelse af fodtøj eller komme i klemme ved ledbevægelser. I den situation kan det være nødvendigt at fjerne dem.

Osteotomi
Overskæring af en knogle med henblik på at korrigere en fejlstilling.

Semiortopædisk fodtøj
Fabriksfremstillet fodtøj fremstillet efter mål. Kan ofte erstatte håndsyet fodtøj til ca. halvdelen af prisen for dette.

Skrædderknyst
Kaldes i fagsproget Digitus Quintus Varus eller Tailors Bunion, hvor der er en knyst ved lilletåens grundled med smerter ved anvendelse af fodtøj. Ses af og til sammen med Hallux valgus, idet lidelsen har samme årsag – nemlig en bred forfod.

Springfinger
Skyldes seneskedehindebetændelse eller overbelastning af en fingers bøjesene. Senen bliver fortykket og det fortykkede parti kan vanskeligt passere det snævre område i seneskeden ved fingrenes grundled. Bevægelsen sker i ”spring” – eller låses helt – mest tydeligt om natten eller om morgenen. Man kan give blokade, men den varige løsning er ofte operation.

Stivgøringsoperation
Artrodese. Stivgøring af et led kan udføres hvis leddet er ødelagt af slidgigt eller skade eller hvis en fejlstilling eller et ledskred ikke kan kontrolleres eller oprettes på anden vis.

Quervain Tenosynovitis stenosans de Quervain er en smertefuld seneskedehindebetændelse på tommelfingersiden af håndleddet, hvor nogle af senerne kommer i klemme i seneskeden på grund af hævelse. Kan behandles med en aflastende bandage, men i en del tilfælde bliver det nødvendigt med en lille dekompressionsoperation.

Unguis incarnatus
Nedgroet negl (ofte storetånegl) opstår, når neglekanterne trykkes ned i vævet langs neglekanten. Der kommer et lille sår med svien og ømhed. Der kan komme infektion med hævelse. Årsagen kan være tryk fra fodtøj eller andre tæer, stærkt krummede negle, skader eller forkert klippede negle