Kuskehånd med nåleteknik

Dupuytren’s kontraktur – nålebehandling

Vejledning til patienter der skal opereres for kuskehånd med nåleteknik

Sygdommen der kaldes Dupuytren’s kontraktur, blev beskrevet af en fransk læge i 1832.

Sygdommens danske navn er ”kuskehånd”, idet man tidligere mente, at sygdommen er arbejdsbetinget, men det er den ikke. Sygdommen er arvelig, men kan optræde uden forudgående tilfælde i familien. Sygdommen er hyppigst hos mænd og stigende med alderen. Sygdommen begynder med små knuder i håndfladen eller på fingrene, og derefter udvikles strengformede fortykkelser, som trækker fingrene ind mod håndfladen. Sygdommen ligger i underhuden, ikke i senerne til fingrene.

I de aktive faser af sygdommen kan der være ømhed af knuderne, og da vil man vente med at operere. Man fraråder også operation, hvis fingrene kan strækkes ud. Sygdommen kommer hyppigt igen, uanset om der foretages åben operation eller nålebehandling.

Nålebehandling: Tidligere brugte man udelukkende operation, og det er stadig den bedste metode til svære tilfælde, hvor nålebehandlingen kan svigte eller være umulig. I en del tilfælde, kan vi imidlertid med fordel udføre nålebehandlingen, hvor man i lokalbedøvelse med en fin nål gennemskærer stramningerne. Knuderne i håndfladen forsvinder ikke helt, men bliver blødere i løbet af et par måneder.

Fordelene er, at der ikke bliver et stort sår og at hånden kan bruges normalt igen efter få dage. Der bliver heller ikke brug for længerevarende optræning, og sygemeldingen er kun få dage – evt. en uge. Der dannes langt mindre arvæv efter nålebehandling end efter operation.

Som ved åbne operationer er der stadig en risiko for infektion, bristning af huden samt nerveskade.

Ulempen er, mener man, at der er risiko for hurtigere tilbagefald end ved åbne operationer,  hvorved man kan blive nødt til at gentage behandlingen, eller foretage åben operation. Det er heller ikke altid muligt at rette fingrene helt ud (det er heller ikke altid muligt ved åben operation).

Forberedelse og nålebehandling tager ca. ½-1 time. De må ikke selv køre bil hjem efter behandlingen.

Efterbehandling:

– Forbindingen må ikke blive våd – i så fald skal den skiftes.

– Efter 1 døgn fjernes forbindingen – herefter må hænderne vaskes normalt.

– Der må ikke være tiltagende, dunkende smerter el. rødme. Ømhed er normalt.

– Hold hånden over hjertehøjde det første døgn.

– Bevæg hånd og fingre lige fra starten.

– Stræk den / de behandlede fingre mange gange hver dag de første 6 uger.

– Der er sjældent større smerter efter behandlingen. De kan evt. tage Panodil

Yderligere information kan findes på Google under kuskefingre, Dupuytren og Needle aponeurectomy.