Skæv tå og knyst

Vejledning til patienter der skal opereres for “hallux valgus” (skæv-tå og knyst)

Operation for skæv-tå og knyst foretages ved symptomgivende knyst – dvs. hyppige smerter ved knysten og/eller problemer ved anvendelse af almindeligt fornuftigt fodtøj. Operationen bør ikke udføres af kosmetiske årsager, men kun hvis de aktuelle gener ikke kan afhjælpes i tilstrækkelig grad med ændret valg af fodtøj eller tilretning af dette. Ubehandlet kan en knyst forværres ganske langsomt med alderen, men behandlingen bliver sjældent umuligt af den grund. Man kan ikke operere fødderne, så alt fodtøj kan anvendes. Er De i tvivl, anbefaler vi at udskyde eller aflyse operationen, da behandlingen vil kunne udføres på et senere tidspunkt om nødvendigt.

1)   De skal ikke være fastende, da operationen foregår i lokalbedøvelse.

2)   Vask fod og ben godt på operationsdagen. Rens negle.

3)   Tag 2 Panodil (eller Pinex, Pamol el. Kodimagnyl) ca. 1 time før operationen.

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. ½ time, men De skal regne med at være på klinikken i 1½ time i alt. Lokalbedøvelsen holder i mere end 5 timer.

1)  På operationsdagen lægges en forbinding, som skiftes her på klinikken efter 2-4 dage. Der udleveres en speciel hælsko, som skal bruges i mindst 6 uger (skoen sikrer, at de ikke belaster den opererede forreste del af foden).

2)  Det er vigtigt at holde foden så højt som muligt de første 2 døgn for at undgå blødning og unødig hævelse.

3)  Det er ikke ualmindeligt med smerter de første døgn. Derfor får De recept på stærkere smertestillende medicin på klinikken.

Plan iøvrigt:

Dag 1:  Operation

Efter 2-4 dage:  Forbindingsskift på klinikken (til plaster).De får instruktion i brugen af tåskillere, som skal bruges i mindst 3 mdr..

Efter 10-12 dage:  Stingene fjernes på klinikken her eller hos Deres egen læge

Efter ca. 6 uger:  Kontrol på klinikken for at sikre at alt er i orden.

Sygemelding: Hvis man har stående eller gående arbejde (evt. med løftearbejde) skal man regne med 6-8 ugers sygemelding. Der vil være hævelse af foden i flere måneder, hvilket kan vanskeliggøre anvendelse af sædvanligt fodtøj – især hvis man skal stå eller gå meget.

Risiko og komplikationer – operation indebærer risiko for infektion, nedsat bevægelighed i storetågrundleddet, samt risiko for overføringssmerter efter operationen på grund af ændret belastningsmønster på forfoden. Det er ikke altid muligt at foretage en fuldstændig opretning af storetåen og der kan derfor være nogen skævstilling efter operationen. Ikke alle får det ønskede resultat af operationen og enkelte oplever en forværring af situationen, hvorfor der skal være ret tungtvejende grunde til at operere. Endelig kan man få “blodprop” i benet (dyb årebetændelse), hvorfor det er vigtigt at være fysisk aktiv med det samme (venepumpeøvelser).

Hos rygere er der en fordobling af risikoen for infektion og sårhelingsproblemer.