Krop, hals eller hoved

Vejledning til patienter der skal opereres på

kroppen, hals eller hoved

2. Vask grundigt i og omkring operationsområdet
  3. Tag 2 Panodil (eller Pinex, Pamol el. Kodimagnyl) ca. 1 time før operationen.

Foregår i lokalbedøvelse og varer ca. ½ time, men De skal regne med at være på klinikken i 1 time i alt. Lokalbedøvelsen holder i mindst 5 timer.

2. Det er vigtigt at undgå blødning og unødvendig hævelse, blandt andet ved at hvile og undgå for kraftig fysisk aktivitet. De første 2 timer (eller så længe lokalbedøvelsen varer) er det godt at trykke fast mod forbindingen og såret en gang imellem. Derved presses evt. blod ud i forbindingen i stedet for at blive til en blodansamling i såret. Det er ikke usædvanligt, at forbindingen kan bløde igennem det første døgn. De første 2 timer (eller så længe lokalbedøvelsen varer) er det godt at trykke fast mod forbindingen og såret en gang imellem. Derved presses evt. blod ud i forbindingen i stedet for at blive til en blodansamling i såret. Forbindingen kan evt. bløde igennem det første døgn.
  3. De må som regel ikke selv køre bil hjem (afhænger af operationstype).

Efter 10-12 dage:
Stingene fjernes her på klinikken eller hos Deres egen læge. (I ansigt og hovedbund efter 6-8 dage). Det anbefales at man bruger englehud, til at aflaste arret i 3 mdr. efter operationen.

Smertebehandling:
Oftest er almindelig håndkøbsmedicin fuldt tilstrækkeligt. Den bedste effekt opnås, hvis behandlingen starter inden operationen og fortsætter 3-4 gange i døgnet herefter. Der opnås ikke bedre effekt ved at overskride den anbefalede dosis – kun flere bivirkninger.

Heling af operationssåret og det endelige operationsresultat:

Det er kun selve huden, der er helet efter 10-12 dage! Der vil ofte være ømhed og hævelse i meget længere tid. Hvis man har fysisk arbejde, kan det derfor være nødvendigt med en noget længere sygemelding. De vil få vejledning om dette.

Infektion kan ses – enten omkring trådene (der jo gennembryder hudens forsvar) eller i dybden. Symptomerne vil oftest være hævelse, rødme og smerter – evt. feber. Hvis De har mistanke om infektion, bør de straks kontakte klinikken – eller uden for vores åbningstid – Deres egen læge eller vagtlæge.

Nervebeskadigelse kan ses i sjældne tilfælde og medføre nedsat følesans på en del af huden. De får særlig vejledning til netop Deres operation om dette.